blogg

Trädgård

I vindens öga på Nääs – photoshoot med Therese

Foton på mig och shopping av blommor

Ja, det blåste på rätt bra när vi var på Nääs med Tess och Lex häromsistens. Här har jag visat upp några av de foton jag tog, men även jag fastnade på bild! Tusen tack för de fina fotona!

Nu ska jag slappa lite innan det är dags att göra kvällen. Imorgon blir jag ett år äldre, bäst att ladda inför det 🙂 Vi har varit iväg på middag hos makens faster idag, och det blev dessutom ett stopp på Blomsterlandet på vägen dit, så jag fick handlat en stor fin kruka till denna växt (den stora), inte en dag för sent! Det blev en i terrakotta. Jag köpte också en perenn ljung, en enväxt och en icke perenn ljung. 

 

 

 

 

 

 

Kommentera
Ledarskap

Så blir du en bra ledare – Hur fungerar hjärnan?

Förståelse för hur hjärnan fungerar

För att bli en bra ledare menar jag att man behöver förstå hur delar av hjärnan fungerar, för att på så vis veta hur man ska leda, coacha och motivera medarbetare. Man behöver veta hur en människa agerar i olika situationer, vad som triggar och vad som påverkar negativt.

När man pratar om vår hjärna, och varför vi agerar som vi gör i olika situationer, pratar man bland annat om de två delar i hjärnan som kallas Amygdala och Striatum.

 

Amygdala

Amygdala är en del av av vår hjärna, och betraktas som den äldsta delen av den. Amygdala kontrollerar bland annat vår förmåga att känna rädsla.

Amygdala är en del av reptilhjärnan, den centrala delen av hjärnan. Den styr med andra ord våra mest basala instinker. Amygdala är hjärnans känslostruktur. När amygdala aktiveras sätter det igång en reaktion – fly eller fäkta. 

Amygdala går igång när vi utsätts för obehagliga, tråkiga och otrevliga saker. Amygdala är den del av hjärnan som bland annat sätter igång hot-responsen. Hot-responsen är fem gånger så prioriterad jämfört med belönings-responsen. Det har med vår överlevnad att göra, och går långt bak i tiden. Att hjärnan jobbar på det viset har helt enkelt förr varit skillnaden mellan liv och död. Hjärnan är programmerad att identifiera fara snabbare och starkare. Fara innebar förr att bli jagad av ett levande djur. Fara idag innebär inte så mycket att bli jagad, då vi inte lever som för (även det naturligtvis kan hända även idag, om du är i skogen och kommer för nära vissa sorters djur). Fara kan idag istället ha med det sociala samspelet att göra.

 

Striatum

Striatum är också en del av hjärnan. Striatum är hjärnans belöningsstruktur. Striatum aktiveras av saker som människan tycker om, det som är roligt, trevligt och gott. Vi får en dos belöning, och det gillar hjärnan! Hjärnan gillar det så mycket att den fortsätter uppmuntra oss att göra saker som aktiverar striatum.

Det som hjärnan gillar allra mest är snabba belöningar. Det beror på att hjärnan är programmerad att låta så lite energi som möjligt gå åt. Snabba belöningar sparar energi åt hjärnan. Vi triggas därmed av kortsiktighet, och undviker långsiktighet. (Om striatum får bestämma). På grund av att hjärnan därmed väljer den lättare vägen, är det bra att känna till att vi kan utmana den. Genom att ha den här kunskapen, kan vi medvetet välja den svårare vägen. Om vi vill etablera en ny vana, som vi tycker känns svår och krånglig, behöver vi aktivt ta det beslutet, och hålla fast vid det. När vi gjort på det nya sättet ett tag har vi etablerat en ny vana! Denna nya vana blir då den bekväma för hjärnan, som vant sig, och inte behöver kosta på sig att använda så mycket energi. 

Vill vi nå våra mål ska vi därför jobba med kortsiktiga mål också, så kallade delmål. Lägger vi in delmål längs vägen, som är lättare att nå, aktiverar vi Striatum. Det hjälper oss i sin tur att nå våra långsiktiga mål. Vi behöver också vara medvetna om hur hjärnan fungerar, och med den insikten träna hjärnan i att arbeta långsiktigt. Det kommer inte av sig själv!

 

Motivation

Striatum går igång på inre och yttre motivation. Inre motivation kan till exempel vara ett driv eller att brinna för en viss sak, till exempel att ge någon service. Yttre motivation kan vara pengar, eller att känna sig omtyckt i ett socialt sammanhang. Ska man ge dessa två faktorer en prioritet, är det den inre motivationen som vinner.

Hjärnan vill minimera hot och maximera belöning. Hot mycket starkare än belöning. Att bli utfryst eller känna av psykisk oro aktiverar samma del av hjärnan som bidrar till att vi känner fysisk smärta. Det är alltså sant att man kan känna av hjärtesorg genom ont i hjärtat.

 

Sammanfattning

För att knyta ihop säcken. Amygdala kontrollerar våra primala behov, och styr hotresponsen, som är mycket starkare än belöninsgsresponsen. Striatum heter den del av vår hjärna som styr vår belöningsrespons. När vi arbetar med motivation behöver vi tänka på att det finns två typer av motivation. Det som förr triggade hotresponsen är idag inte ett lika stort problem. Idag är det andra faktorer som triggar amygdala istället. Vi kan bli herre över våra primala behov! Vi kan styra vår hjärna. Detta kan vi arbeta med i vårt ledarskap.

Del ett i denna bloggserie handlar om planering och effektivitet. Du hittar avsnittet här

 

 

 

 

Källor:

Litteratur:

Neuroledarskap, Katarina Gospic, Stefan Falk, Förlaget Natur och kultur, 2016

Human anatomy & Physiology, Elaine n Marieb, Katja Hoehn, Pearson Benjamin Cummings, 2007

Internet:

https://www.youtube.com/watch?v=fDD5wvFMH6U

https://www.youtube.com/watch?v=EEUxKFmIUiI

https://www.youtube.com/watch?v=pZT-FZqfxZA

Kommentera
Okategoriserade

Livscoachning och photoshoot

Kaffe och frågor som leder till utveckling

Igår efter jobbet mötte jag upp min vän och bästa modell Emma. Emma behövde hjälp med en fotografering, och jag ville göra en coachning på någon utanför jobbet. Win-win! Det finns många olika typer av coachningar, och på Emma valde jag att göra en stor coachning, en livscoachning. Medan jag coachade Emma njöt vi av varsin värmande kaffe.

Det här med coachning är verkligen både roligt och utvecklande! Precis som jag skrev här, genom att styra med bra frågor, så hjälper man personen man coachar att komma fram till en egen plan, ett mål och vägen till att nå målet. 

Såhär säger Emma om coachningen vi gjorde igår:

 

“Jag säger sällan vad jag behöver och den här gången visste jag nog inte det själv utan det var Liselottes coachning som gav mig svar på vad jag ska göra härnäst. Hon är verkligen en grym ledare!”

 

Detta skrev Emma om mig och min coachning

 

Photoshoot

Före coachning och kaffe körde vi en photoshoot med ett antal olika outfits. Vi hittade en fantastisk plats för detta inne i stan, där vi fick både stadspuls på avstånd och höstens hela färgpalett. 

 

Hur snygg är inte Emma här, i kläder med attityd och det blonda håret!

Kommentera
Foto och Grafisk design Lilla fotoskolan - tips och trix

Gillar du att fotografera?

Tips för dig som gillar att fotografera!

Vaknade upp och kände mig mycket piggare och kryare idag, skönt! En dag hemma gjorde susen tror jag. Isac ville visa mig ett bra klätterträd nere vid sjön, och Oliver ville också hänga med. Jag ville fotografera i det fina vädret, så det blev en win-win kan man säga. Vi stack nästan direkt efter frukosten. Här bjuder jag på några av dagens foton, samt lite tips och tricks för dig som gillar att fotografera!

 

 

  • Testa olika typer av kompositioner. Din modell behöver inte alltid vara i fotots mitt, prova olika varianter för det mest spännande fotot. 

 

 

Hittade ett hjärtformat löv, fint va?

 

  • Leta efter roliga och fina detaljer ute i naturen. Det där klarröda lövet som hänger ensamt på ett träd, en fin vattendroppe på en gren eller något annat som fångar ditt öga.

 

 

 

 

Mina killar är vana vid att bli fotograferade. Ibland är ens egna ungar lättare att fota, ibland svårare. 

 

  • Om du vill ta klassiska porträttfoton på barn, var beredd på att det kan vara en utmaning. Men utmaningar är till för att lösas, eller hur? Använd ett glatt och inspirerande tonfall, uppmuntra skratt genom att bjuda på dig själv eller att be barnet göra en busig min. Arbeta med positiv förstärkning. 

 

Syskonkärlek. Ibland är de som hund och katt, men när det gäller är de oskiljaktiga.

 

 

  • Var inte rädd för att fotografera i motljus. Motljusfotografering är så vitt jag förstår det en relativt ny fototeknik, som blir allt mer populär. En klar fördel är att modellen inte behöver kisa mot solen. En annan fördel är att man kan få fint och mjukt ljus. Allra bäst blir det om du fotograferar morgon eller kväll. Då är ljuset som allra bäst.

 

 

 

  • Om du ska fotografera dina barn, eller andras – häng på dem i deras lek! Var beredd på att knäppa av många kort och testa olika vinklar. Du kan också hitta på roliga lekar för barnen, för att skapa en viss stämning, eller få något att hända i dina foton. 

 

 

Hoppa hage är skoj!

 

  • Slutligen, öva! Testa, träna, våga ta ut svängarna! Som alltid – du är inte bäst på något från start. Men genom att våga öva och utmana dig själv når du resultat.

 

Gillar du när jag delar med mig av fototips? Kommentera gärna, så blir det fler!

 

 

Kommentera
Ledarskap

Så blir du en bra ledare – Planering och effektivitet

Planering och effektivitet

Som ledare, oavsett om du leder en verksamhet, ett team, eller dig själv och din enskilda firmas arbete, vill jag påstå att en del av din framgång ligger i din effektivitet. Med effektivitet menar jag inte bara förmågan att vara snabb och få mycket gjort på kort tid. Jag pratar också om den del av ditt arbete som kallas planering. Första avsnittet i min bloggserie om hur du blir en bra ledare handlar om planering och effektivitet

 

Varför är det viktigt att planera?

Ponera att du inte gör upp någon som helst planering, varken kortsiktig eller långsiktig. Du tar dagen som den kommer, och veckorna också. Du har ingen klar plan för vad du behöver göra eller vill åstadkomma. Hur mår du, och vad åstadkommer du då?

Det kan fungera en tid att inte planera, eller strukturera sitt arbete. Men risken är överhängande att det slutar med att du känner dig enormt stressad, missar viktiga deadlines, eller fokuserar på fel saker.

Om  du istället lägger ner tid på att göra en planering, kommer du att vinna mycket. Du kommer att känna att du har koll på läget, du kommer att hålla dina tider, och du kommer att jobba med brandsläckning i mindre utsträckning. Du kommer att vara den som styr ditt egna skepp, vilket kommer ge en mer stressfri tillvaro. 

 

Hur gör man en bra planering?

Såhär arbetar jag. 

  • Varje fredag gör jag en planering för nästa vecka. Jag skriver en lista över det jag vet att jag behöver göra. Denna lista styckar jag sedan upp. En del aktiviteter planerar jag in redan på fredagen för nästa vecka, och lägger in i min digitala kalender i mejlen. En del av listan för jag dag för dag över på min dagsplanering. När jag gör min veckoplanering ser jag över min föregående veckas planering. Saker som eventuellt fått stryka på foten för brandsläckningsåtgärder för jag över på nästa veckas planering. Jag gör också års- och månadsplaneringar, men i grövre drag. 

 

  • Jag försöker planera in tid att läsa och besvara mejl under bestämda block varje dag. Notera att jag skriver försöker, detta är ett arbetssätt som jag får jobba hårt med att implementera. Det har med min personlighet att göra, då jag föredrar att göra saker snabbt och direkt. Men jag vet att om jag dedikerar tid åt mina mejl, så har jag mer tid att tänka igenom mina mejlsvar, samt planera för när jag ska agera på mejlen om det behövs. Vetskapen om det gör att jag får möjlighet att träna in ett nytt beteende, jag utmanar min hjärna!

 

  • Jag planerar alltid in fri tid. Med det menar jag att jag ger min egen kalender luft! Det kommer alltid att dyka upp oförberedda händelser eller möten, och det är också viktigt med återhämtning. Jag mår inte bra när min kalender är för tätt packad.

 

Hur blir man mer effektiv förutom att skapa ett bra sinne för planering?

Här kommer nästa viktiga del i att effektivisera sig och sin tid. Att vara effektiv hänger ihop med att skapa en bra planering. Även detta bidrar till att skapa en mer stressfri tillvaro, och att styra det egna skeppet. Såhär gör du för att bli mer effektiv. 

 

  • Rangordna de uppgifter som kommer till dig. Fråga dig – är det här en uppgift jag behöver prioritera? Eller kan den vänta? Behöver jag agera på den över huvud taget, eller kan jag bestämma mig för att tacka nej? Planera in att agera på uppgiften utefter dess prioritet. Vissa uppgifter är av sådan art att det brinner i knutarna, och behöver tas om hand direkt. Övriga uppgifter kan vänta tills dess att du har tid för att göra dem på ett bra och organiserat sätt, alternativt avböjas helt eller delegeras.

 

  • Dokumentera löpande händelser i din kalender. Jag dokumenterar mina avstämningar för att nämna en sak. På så vis vet jag när jag haft en, och med vem.

 

  • Skapa en struktur i din inkorg. En inkorg i kaos skapar onödig stress, och det tar längre tid för dig att hitta viktiga mejl som du behöver gå tillbaka till.

 

  • Målsättning. Sätt upp mål för dig och din verksamhet. Både kortsiktiga och långsiktiga. Integrera dessa i din planering. Mer om målsättning kommer i ett senare avsnitt.

 

  • Delegera- Vad kan du delegera till någon annan? Träna på att släppa på ditt kontrollbehov och delegera arbetsuppgifter till andra. Du behöver inte göra allt själv! Om du tycker att det känns läskigt kan du testa att delegera i olika steg. Du kan till exempel börja med att delegera delar av en uppgift, eller delegera själva utförandet av en uppgift som du själv satt agendan för. Ett exempel på det sistnämnda skulle kunna vara att du ber någon annan att hålla i ett möte för dig, men att du själv bestämmer vad mötet ska handla om.Du kan också börja delegera uppgifter som inte är av största vikt, men som ändå behöver göras. 

 

För att knyta ihop säcken, börja med att skapa en bra planering. Börja på veckobasis om det känns svårt att planera mer långsiktigt. När du gjort det ett tag kan du börja göra upp mer långsiktiga planer. Se över din effektivitet, och gör din arbetstid mindre stressig. Prioritera, strukturera och sätt upp mål. Ha med dig att du behöver träna in nya vanor. Efter ett tag har du satt en ny rutin, som inte kommer att kännas krävande längre. Utmana din hjärna, och nå resultat!

 

Vad tänker du om ovan nämnda områden? Arbetar du med dessa, och hur gör du en bra planering?

 

 

 

Kommentera
Ledarskap

Trött och hängig, men med massa inspiration

Inspiration, hängighet till trots

Jag har känt att något skräp lurat i kroppen länge nu, men det bryter aldrig ut. Igår kände jag mig jättetrött och hängig. Imorse vaknade jag med huvudvärk och halsont. Men trots detta fick jag till mig en superkul idé. Min inspiration flödade kan man säga. 

 

Bloggserie kommer!

Mitt i en andra kopp kaffe, barnen lekte på sitt håll och jag bjöds därmed på lugn och ro, kom den till mig. Idén om en bloggserie. Jag brinner för ledarskap i alla dess former, alltifrån neuroledarskap till självledarskap. Därför började jag idag skriva på en serie inlägg om just ledarskap, och hur man blir en bättre ledare och chef. Första inlägget kommer upp imorgon, och handlar om hur du skapar en bättre effektivitet och planering. Utöver det kan jag hinta om att det kommer att dyka upp avsnitt om hur hjärnan fungerar, självledarskap och feedback bland annat. Hoppas att du vill läsa, och även komma med egna kloka insikter och erfarenheter!

 

Kommentera
Okategoriserade

Nu har jag en godkänd utbildning inom Coachning!

Till Solna över dagen för att få mitt diplom 

I tisdags åkte jag upp till Solna över dagen, för att tillgodose mig den sista dagen av min utbildning inom Coachning och ledarskap. Detta var dagen då vi genom en uppkörning skulle visa på våra praktiska färdigheter inom just coachning. Jag tycker att coachning är så häftigt! Genom att ställa frågor får man svar, och styr personen man coachar till att komma fram till egna lösningar och målsättningar. Jag fick dessutom lära mig hur man coachar med hjälp av DISC-metoden, vilket öppnar upp för ännu fler möjligheter. Här kan man coacha fram önskvärda beteenden, alternativt coacha fram en förstärkning av redan befintliga beteenden. 

 

 

 

 

Vilken var min största utmaning när jag började utbildas inom coachning?

Givetvis har jag fått träna för att lyckas inom coachning. Och precis som med körkortet så är man inte fullfjädrad även om man har kortet i sin hand. En stor del av mängdträningen får man efter att man klarat sin uppkörning. Det som jag tyckte var den största utmaningen under mina första träningscoachningar, var att coacha med enbart frågor. Jag ville styra med påståenden, och lite lägga orden i munnen på personerna jag coachade. Men då blir det ingen bra coachning. Jag var dock medveten om det från start, vilket gjorde det lätt för mig att skärpa mig och göra som jag skulle – coacha med frågor.

Jag klarade uppkörningen, och fick mitt diplom! Det känns fantastiskt roligt. Utöver coachningen har jag blivit ännu mer vass på att planera min tid, att sätta mål och att bli effektiv. Viktiga områden när man har en ledande befattning.

 

 

 

Kommentera
Foto och Grafisk design

Gravidfotografering vid Nääs fabriker

Foton från fotodejten vid Nääs fabriker

Så var det ju det här med att dagarna bara springer iväg. Klen ursäkt, men har man varit i Solna över dagen i veckan, och haft fullt upp på jobbet, så kan det gå några dagar mellan varven här. I lördags hade jag som jag redan skrivit om fotodejt med Therese. Det blåste som bara den, och ljuset var skiftande. Men det blev en del fina foton, detta till trots! Tess tog med sig lille Lex, som spexade och busade i löven. Barn är så härliga att fotografera!

Här är ett axplock av fotona från lördagen. Jag kommer att fortsätta uppdatera min hemsida till helgen. Spana gärna in den!

 

 

Kommentera
Isac Oliver

Hej oktober!

Redan oktober, min månad och en riktig höstmånad

Imorse när jag vaknade och kom på att det redan är oktober, så kände jag att jag undrade över var september tog vägen? Helt ärligt, det var ju nyss augusti? Oktober kan man säga är min månad, då jag fyller år i mitten på månaden. Jag brukar få höra att jag ser ut som max 25, men är i verkligheten äldre… Rätt mycket äldre. Det var inte så länge sen som jag fick vissa mitt körkort när jag skulle köpa två energidrycker. Barnen var dessutom med mig. Nog om det nu. Oktober började lika bra som september slutade kan man säga. 

 

Lekdejter och middag i Floda

Förmiddagen började med att Isac fick besök av en klasskompis. De lekte på så bra att vi knappt såg röken av dem. Även Oliver fick besök av en kompis, och han tog föräldrarna med sig. Medan vi vuxna fikade lekte barnen, samt såg lite på en film som avslutning. En stund innan klockan slog två begav de sig hemåt, och vi åkte till barnens farmor och farfar för att hjälpa till med lite smått och gott. Vi avslutade med att äta middag ihop hela La Famiglia. Det var ett himla röj, 8 vuxna, 2 barn och 2 hundar! Som avslutning på en god middag blev det min absoluta favoritdessert, tiramisu. 

 

Kommentera