Kommunicera dig till framgång?
Har du tänkt på att nyckeln till framgång är kommunikation? Åtminstone om din framgång involverar andra människor. Jag kom att tänka på det häromdagen. Tänk på hur många gånger vi människor talar förbi varandra, över varandras huvud eller inte alls? Hur bra blir det då? Oftast inte så bra. Här vill jag påstå handlar det om att använda neuropsykologi, alltså kunskapen om hur hjärnan fungerar, och använda den för att kunna kommunicera bättre. Det handlar om att förstå hur andra fungerar, samt förstå hur vi själva fungerar. Det har hjälpt mig en hel del att ha den kunskapen.
Den där gången när någon går till verbal attack, men egentligen bara känner sig väldigt stressad av situationen. Hur kan jag då lugna genom min kommunikation? Eller, om jag som ledare anammar ’Management by fear’, eller inte tar hänsyn till att mina medarbetare är människor, med hjärnor som också styrs av autonomi. Vad får jag för resultat av det?
Exempel på varför vi behöver vässa vår kommunikation
Ett första exempel. När jag var teamledare brukade jag alltid skicka ut vad dagen skulle bjuda på för min del. Det gjorde jag för att alla skulle veta min agenda, och inte undra var jag höll hus när jag inte var där. Supersimpelt exempel, men ändå så viktigt. Man ska inte heller underskatta att småprata eller att vara genuint intresserad av andra människor. Att bekräfta och använda sig av positiv förstärkning i sin kommunikation fungerar! Det mår vi alla bra av. När vi mår bra kan vi prestera.
Ett annat exempel. En konflikt. Varför uppstår den? Förmodligen för att vi brustit i vår kommunikation, eller inte kommit med konstruktiv och vettig feedback. Kanske har vi inte pratat alls, utan låtit våra förutfattade meningar växa till en konflikt.
Ett tredje exempel. Ta för givet. Det är något av det mest farliga man kan göra när det gäller kommunikation och andra människor. Det leder ofta till både missuppfattning och bristande resultat. Det leder dessutom ofta till negativa känslor.
En bubblare – Släpp prestigen eller din rädsla för att verka dum, och fråga om det är något du inte vet eller förstår. Risken om du inte gör det är att du istället gör fel eller inte något alls. Vad är värst i slutändan? Detta är ett vanligt fenomen. Stolta är vi allihopa, eller något åt det hållet!
Summa summarum. Kommunicera mera och kommunicera smart! Undvik härskarmetoder, ha med dig kunskaper om hur vår hjärna fungerar, red ut svårigheter innan de blir till konflikter, och släpp din prestige! Och glöm inte att allt detta kan vi träna upp, vi är inte alltid mästare från start. Snarare är vi nog rätt sällan det!