Isac Oliver

Vi drog till Legoland!

Legoland Holiday Village

Den här sommaren bestämde vi oss för att åka till Legoland. Barnen har pratat om det i flera år, och nu kände vi att det kunde vara dags. Vi bokade resan i våras, och velade mellan flera olika typer av boenden. Vi visste att vi ville bo nära. Vi tyckte att det var värt att lägga lite extra pengar på det. Jag vet att det finns massvis med bra boendevarianter utanför Billund också, men det vi var ute efter var promenadavståndet. Valet stod mellan Hotell Legoland, där man bor i princip i parken, eller Legolands campingby. Valet föll på det sistnämnda. Det fanns många stugtyper att välja mellan, och vi fastnade till slut för en ganska ny typ, den så kallade Wilderness-tunnan. Den såg helt enkelt bara supercool ut.

Precis efter att vi klickat igenom beställningen, och fått beställningsbekräftelsen, fick jag lite panik. Det finns ingen toalett i just den stugan vi bokat! Det tog jag för givet att det fanns. Men sen lugnade jag ner mig, och tänkte: Det löser jag. Jag älskar det inte, men jag löser det. Vissa av stugorna på campingen har eget badrum, vissa inte.

Det tog lite mindre än tre timmar att köra från Fredrikshamn till Billund. Vi tog båten som gick åtta på morgonen, från Göteborg. I vårt stugval ingick frukost, och vi valde även till middag. Vi var inte så imponerade av varken frukosten eller middagen, då maten inte var så kryddad eller smakrik. Men visst var det bekvämt. Hela restaurangen kryllade naturligtvis även av barnfamiljer, så vi var i gott sällskap.

Campingområdet var toppen. Bara några meter från vår stuga låg två stora studsmattor, och en stor lekplats. I anslutning till den fanns också djur man kunde klappa. På campingen fanns dessutom en mindre mataffär, och möjlighet att  hyra olika sorters trampebilar. I andra änden av campingen låg en minigolf-bana. Vi tog oss till Legoland på cirka tio minuter till fots.

Legoland

Innan vi åkte tyckte jag att Legoland verkade gigantiskt. Stor park, tänkte jag. Men den var mindre än vad jag trodde. Och otroligt barnvänlig. Väldigt fin, tematiskt vackert uppbyggd, och alltid med en tanke på att där är massor med barn på besök. När man köade till många av de olika attraktionerna fanns stora bingar med Lego för barnen att leka med. Nästintill alla attraktioner vänder sig till lite mindre barn, så det är ingen park för den äventyrslystne vuxne. Men som sagt perfekt för barnen. Och för den som älskar Lego är det här parken mest stort P.

Det gäller att ha med sig stora plånboken till Legoland, för där är dyrt att äta och dricka. Och överallt finns affärer med leksaker och kläder. Den danska kronan står sig inte så bra mot den svenska just nu heller, så det springer lätt iväg. En lunch för oss fyra på en italiensk restaurang i parken gick på ungefär 700 svenska kronor.

Isac och Oliver är väldigt nöjda över vårt besök på Legoland, inklusive i campingbyn. Även vi vuxna är nöjda. Åker vi igen så bokar vi in oss på en stuga med eget kök och badrum, och tar med oss egen frukost. Den kan man handla i en mataffär på vägen. Vi köpte tvådagars-biljett till Legoland för att hinna göra parken ordentligt. Vi hann trots det inte med alla attraktioner, eller rättare sagt så var vi inte sugna att stå i kö till alla. Vissa hade köer på upp emot 45 minuter, och i 28 graders värme är det inte lockande. Men detta till trots känner vi att vi fick ut det vi ville av parken.

Detta är ett minne för livet för oss alla fyra.