Blogga – ja eller nej?
Jag ramlade över en väldigt intressant artikel på LinkedIn häromdagen, och jag vill gärna dela med mig av min spaning. Kort och gott – bloggen som kommunikationsmedel är inte passé!
Jag började skriva blogg för många år sedan, jag har bloggat i femton år i år. Jag tror att det här med privatbloggande var som störst runt 2009 och några år innan och efter. Idag är det många som slutat blogga, och istället endast fokuserar på Instagram. Detsamma verkar gälla för många företagare och Influencers.
Det är i allra högsta grad aktuellt att fortsätta driva en blogg, i alla fall enligt den här artikeln om hur man bloggar värdefullt 2020. Inte minst ur ett SEO-perspektiv är organiska inlägg värda mycket, både enligt den länkade artikeln, och enligt många jag pratat med som kan SEO. Att ha en blogg sägs även öka trovärdigheten enligt artikeln. Sist men inte minst sägs ROI (Return of investment) öka markant. Läs gärna artikeln för att ta del av fler siffror.
Personligen blir jag glad över denna spaning. Jag är ganska trött på att bara matas med flyktiga inlägg på Instagram, jag vill ha mer. Jag vill ha mer givande content, jag vill gärna bli både inspirerad och lära mig något. Det känner jag att jag gör bättre genom att läsa en blogg. Att kombinera det med rörligt content tror jag är både smart och ger värde.
Hur ser du på content?
Mycket intressant reflektion! Känns som många ”stora influencers ” nästan glömt sina bloggar och som du skriver pumpar ut flyktiga och även ( tycker jag) ytliga fotoinlägg. Mycket på Insta känns som yta, och visst kan man bli inspirerad till viss del där, men egentligen är det ju ganska själlöst jämfört med bloggarna.
Något som är så tråkigt att är att man i sitt instaflöde får upp samma tävling hos olika influencers typ alla dessa med Smakbox och att de i samarbete med ovan nämnda företag lottar ut spelet bean bozzled.
I det sistnämnda upplever jag att det är mer tanke bakom både text och bilder, mer genomarbetat.
Tack, vad roligt att du gillade inlägget.
Jag tror och hoppas, att vi år 2020 går tillbaka till det djupare och mer autentiska. Mer själ, mer äkthet vill jag åt!
Jag hoppas också att företagen år 2020 blir mer smarta gällande sin Influencer marketing. Jag personligen blir mer anti än sugen på att köpa när det upplevs tjatigt 😉