Uncategorized

Lignano i mitt hjärta

Lite sent omsider tänkte jag att jag skulle skriva om vår härliga resa lite mer sammanfattande. Kan inte fatta att det är över en månad sen vi åkte ner. Tiden går alldeles för fort, men det är en annan historia.

Hur som helst så bilade vi som ni ju vet ner. Söndag kväll runt sju var vi äntligen framme i soliga Lignano. Det kändes helt underbart att vara nere igen. Isac sprang genast runt i trädgården och utforskade. Senare på kvällen tog vi en promenad ut på stan för att kolla läget. Matchen mellan Italien och Spanien var i full gång och det satt massvis med folk och tittade på fotboll på restauranger och i barer. Vi tog varsin glass och strosade omkring i värmen. Isac hade mycket att titta på och var lugn och harmonisk.

Isac gräver i gruset vid vårt hus.

Så fortsatte sedan semesterlunken de kommande två veckorna. Vi vaknade runt åtta eller nio varje morgon. Åt frukost i lugn och ro. Ingen stress överhuvudtaget. Frukosten köpte vi varje morgon i den närmsta mataffären. Färskt bröd varje dag. På förmiddagen gick vi till stranden, där vi sedan stannade några timmar. När det var dags för Isacs tupplur tog vi det lugnt hemma. Några gånger passade jag på att ta en tuppis även jag.

Ett torg med affärer och barer.

På eftermiddagarna drack vi gott, åt gott och njöt av värmen. Några gånger gick vi ut och åt, desto fler gånger köpte vi med oss mat hem från olika restauranger. Vi lagade även mat hemma ett par gånger.

Enda smolket i bägaren var att Isac blev sjuk andra dagen vi var i Italien. Det började med att han blev trött väldigt tidigt på kvällen och vi märkte senare att han var kokhet. Febern höll inte i sig mer än ett dygn men därefter följde tre nätter med hemsk sömn. Isac var vaken mellan en och tre timmar varje natt dessa tre nätter och skrek. Andra natten var jag ett vrak och ville åka hem igen. Men vi härdade ut och det vände. Efter den tredje mardrömsnatten sov han återigen som en kung.

Hela familjen badar.

Vi hann förutom strandliv och restaurangbesök även med en del shopping, ett besök på lokala marknaden samt ett besök på en vingård. Ju äldre Isac blir, desto roligare kommer han att ha i Lignano. Där finns nämligen ett äventyrsbad, en nöjespark, ett zoo och mycket mer roliga saker för barn.