Uncategorized

Amsterdam XXX

Nu är jag tillbaka i Sverige efter ett fyra dagar långt äventyr i Amsterdam som har innehållit det mesta! Vi hann klämma in en massa på de dagarna, och ändå har vi inte upplevt mer än en bråkdel av vad Amsterdam har att erbjuda. Men det är ju bara bra, för då får jag tillfälle att åka dit igen!

Torsdag:

Planet gick tidigt. Mycket tidigt. Så tidigt som halv fem var vi på Landvetter för att checka in. Tittade lite i affärer och tog en kaffe innan det var dags att gå på planet.

Anlände ett folkrikt Amsterdam runt åtta. Tog ett tag att lista ut Amsterdams något komplicerade kollektivtrafik men efter ett tag förstod vi. Köpte varsin tågbiljett in till stan och gick mot perrongen. In dundrade ett två våningar högt stort tåg. Mot hotellet!

Eftersom man inte kunde checka in på hotellet förrän tre lämnade vi våra väskor i ett rum på hotellet och begav oss mot stan. Vi hade köpt oss varsitt tredagarspass (som vi faktiskt använde fyra dagar!) med vilket vi kunde nyttja buss-, tåg- och spårvagnstrafiken. Vi hade köpt en karta, som vi inte använde särskilt mycket, utan vi vandrade mest runt och hittade saker spontant.

En av de saker som vi spontant hittade var Redlight district. Vi visste om att det fanns, och att vi ville se det, men vi visste inte riktigt hur vi skulle hitta. Men under kvällsvandringen på torsdagen började vi komma in på gator som dominerades av Coffeshops, sexbutiker och lättklädda damer i fönster, och då förstod vi var vi hade hamnat!

En del av mig fascineras av den liberalism som genomsyrar Amsterdam, en del av mig förfäras. Sex, alkohol och droger. Överallt. Speciellt i Redlight. Man vandrar hela tiden in i moln av marijuana eller hasch, och överallt sitter folk och röker på. Butiker som säljer droger vart man än vänder blicken. Vi var inne i en Coffeeshop, och även i en Smartshop (butik som säljer knark). Otroligt annorlunda mot Sverige. Vi hann även med lite shopping, god mat och öl innan kvällen var slut.

Fredag:

Vaknade vid nio och begav oss ner till Hotellfrukosten. Helt okej. Efter frukosten tog vi spårvagnen in mot stan, fast via omvägar. Stannade helt spontant till vid Museumplein vilket vi tyckte lät bekant. Senare visade det sig att det var ett turistmekka! Vädret var jättebra. Solen sken och jag och Emma tog varsin glass för att svalka oss.

När vi hade sett allt vi ville se vid Museumplein vandrade vi vidare och hamnade till slut vid en butik som sålde posters och massor med kort av alla de slag. Fick tag på ett par riktigt häftiga kort. Utanför butiken låg ett uthyrningsställe för Kanalbikes (cykelbåtar). Jag och Emma bestämde då att vi ville hyra en båt i en timme, så vi betalade och cyklade i väg på kanalen. Det var verkligen häftigt, men båten var lite svårstyrd. Tog ett tag innan man lärde sig, så jag lät Emma ta över och koncentrerade mig på att trampa. Mötte man en större båt fick man snällt vänta, för störst går först i kanalerna!

Under fredagen avnjöt vi även god italiensk mat, samt varsin stor, kall holländsk öl. Fick även gjort lite shopping!

Lördag:

Idag var Dagen D, dagen då vi skulle på Sensation Black. Vi hade bestämt oss för att mestadels vika dagen åt shopping då Mikael behövde ett par svarta byxor. Vi hade också bestämt att vi skulle ta några timmar åt att sova och vila så att vi skulle orka med tio timmars fest. Mikael fick tag på ett par snygga linnebyxor och en väska och jag och Emma hittade som vanligt massor med smått och gott. Bland annat Leggings för 1 euro. Det är inte dyrt!

Kvällen tillbringades på Biljmer Arena bland 40.000 andra svartklädda…..

Söndag:

Kom hem vid sex, somnade som en stock. Sov tre, fyra timmar innan det var dags att gå upp, packa och checka ut. Det regnade ute och alla var trötta. Åt pizza, drack espresso och gick på stan. Hittade en marknad där jag köpte en tavla med Marilyn Monroe. Shoppade lite kläder och drack mer kaffe.

Degade ett par timmar på flygplatsen innan det var dags att lämna Amsterdam. Hope to see you again!